"Včetně provize RK a právního servisu/ právních služeb"
Dobrý den, často se u inzerátů setkávám s doplňující informací u ceny - "včetně provize RK a právního servisu/právních služeb". Provize je vcelku jasná. Ale zajímal by mě ten právní servis, co vše zahrnuje a hlavně, co například nezahrnuje. S jakými výdaji pak případně počítat dodatečně, například vklad zástavy do katastru (kdo platí, kdo zařídí?), požadavek banky poskytující hypotéku na změny v kupních smlouvách, odhad nemovitosti atd. Předem děkuji za odpovědi.
Dobrý den, vše je individuální, jak k tomu realitní zprostředkovatel přistupuje. Dobrým zvykem je, že kromě vypracování smluvní dokumentace, včetně zapracování připomínek stran či banky, hradí realitní kancelář i úschovu u smluvního advokáta. Vklad vlastnického práva do katastru hradí také, vklad zástavy už není samozřejmostí. Odhad nemovitosti není hrazen téměř nikdy.
U vkladu zástavy k tomu já osobně přistupuji tak, že rád kolek uhradím. Mám tak jistotu, že se proces nezadrhne na vkladu zástavy, případně že se nemusím obávat zdržení. Dalším faktorem pak může být, kdo právní servis poskytuje. Pokud bude kupující klient trvat na bankovní či notářské úschově, je pouze na makléři, zda náklad uhradí, či nikoli. Nejdůležitější je dohodnout se hned na začátku, co realitní kancelář považuje za samozřejmost a co nikoli. Standard není nikde závazně daný.
Dobrý den,
samozřejmě, že každý obchod je jiný, každá RK je jiná a každý makléř pracuje trošičku jinak. Proto se toto bude ve svém obsahu vždy lišit.
Všeobecně se však jedná o veškerou smluvní dokumentaci, kterou pro realitní kancelář zajišťuje nějaký právník či advokát. Mezi tyto dokumenty spadá při prodeji: rezervační smlouva, budoucí kupní smlouva, kupní smlouva, smlouva o advokátní úschově kupní ceny, návrhy na vklad, předávací protokoly apod. U pronájmu se jedná hlavně o nájemní či podnájemní smlouvu, evidenční list, předávací protokol apod. Každý obchodní případ nemusí nutně obsahovat všechny zmíněné dokumenty a nebo se mohou trošku jinak jmenovat. Co je velmi individuální je platba poplatku za provedení vkladu vlastnického práva na Katastru nemovitostí (2.000 Kč). Co bych naopak neočekávala, že RK zaplatí, jsou veškeré náklady spojené s vyřízením Vašeho hypotečního úvěru - odhad, vklad zástavního práva do KN apod. Každá realitní kancelář počítá s tím, že při koupi nemovitosti na hypotéku, musí mít kupní smlouvy určité náležitosti vyžadované bankou a takto je právník připraví a banka popřípadě doplní - nic navíc byste neměla platit. Doporučuji si tyto informace vždy dopředu ověřit.
Pokud byste měla nějaké konkrétní dotazy, můžete mne kontaktovat na tel. 604 313 388 nebo emailu: piklova@rehypex.cz
Prodáváte-li nemovitost, můžete si celou akci zorganizovat sám a vše si zafinancovat, nebo se dohodnout s kupcem, a o náklady se podělit. Pokud využijete služeb realitní kanceláře, je to vždy o tom, na čem se společně dohodnete ve zprostředkovatelské smlouvě. Já pro své klienty pracuji většinou "na klíč". Vše zajistím a hradím za klienta. Od odhadu tržní ceny nemovitosti, odstranění případných právních vad, její propagace na realitních serverech, v tisku, na veletrzích apod., přes právní servis - tedy sespání všech typů smluv od složení blokovacího depozita, kupní smlouvy, smlouvy o úschově, až po vklad na katastr. Nikdy provizi o platby za tyto služby nenavyšuji, jsou její součástí. Pro kupujícího zase ráda zajistím kompletní hypoteční servis. Ale každý makléř to má jinak. Je potřeba, aby si prodávající vybral, co vyhovuje právě jemu.
Myslím, že poctivá realitní kancelář by vždy měla v případě prezentace nabídky na trhu, uvádět celkovou cenu, kterou zájemce zaplatí a to z jednoho prostého důvodu. Inzerce a nabídka je vždy určena a směrována na kupujícího a pro něj je přeci nejdůležitější vědět, kolik celkem zaplatí. To je pro něj to důležité. Navíc např. výše provize je smluvním vztahem mezi prodávajícím a makléřem a pro kupujícího je to úplně irelevantní údaj. Proto by vždy měla být cena uváděna včetně všech nákladů, které kupující bude hradit. Když jdete do obchodu, tak také víte, že ten rohlík stojí 2,50 Kč a nepřemýšlíte nad tím, jestli vám k tomu na pokladně ještě nepřičtou nějaký poplatek. Je to stejné.
Provize v zásadě obsahuje vše co je standardně potřeba pro uzavření obchodu. Makléř vždy zastupuje při prodeji prodávajícího a tomu poskytuje za provizi, kterou mu prodávající platí služby, které jsou nutné pro úspěšný prodej. Z pravidla se jedná o kromě jiných věcí také komplexní právní servis přípravy smluvu, advokátní úschovy, platby poplatku návrhu na vklad vč. případných úprav ve smlouvách ve standardním režimu. Zde ovšem narážíme na druhou stranu, kdy makléř do jisté míry poskytuje služby i kupujícímu, protože komunikuje smlouvy i s ním. V případě, že strana kupující požaduje změny v předložených smlouvách, které jsou oprávněné a ve standardním režimu, je toto také zahrnuto v provizi. Pokud by strana kupující však měla návrhy a změny ve smlouvám obsáhlé, platba za obsáhlé změny ve smlouvách jde za kupujícím. Stejně tak v případě, že strana kupující chce na svou žádost využít jinou než realitním makléřem navrženou úschovu. Úschovu je možné udělat kdekoliv, ale v tomto případě jde platba takové úschovy za kupujícím. Platba poplatku návrhu na vklad zástavní smlouvy jde vždy za kupujícím, protože je to věc, kterou on potřebuje proto, aby mohl uhradit kupní cenu.
Nenašli jste odpověď? Položte vlastní dotaz
Trápí vás otázky ohledně nemovitostí? Položte je v poradně a nechte si poradit od široké základny odborníků z oboru.
Vložit dotaz