Nejnovější příspěvek před 3 lety Nejnovější příspěvek před 3 lety od Jiří Šimon

Prodej nemovitostí v aukci? Jak tento způsob prodeje vnímáte?

V poslední době jsou na realitním trhu hodně „populární“ nejrůznější aukce při prodeji nemovitostí. Tento typ prodeje se používá na byty, chaty, ale i na rodinné domy nebo pozemky. Můžete se setkat s obálkovou metodou, elektronickou nebo televizní aukcí. Tyto aukce “garantují“ prodávajícímu prodej za vyšší cenu. Jak tento model prodeje nemovitosti vnímáte?

Počet komentářů v příspěvku Prodej nemovitostí v aukci? Jak tento způsob prodeje vnímáte? 4 komentáře
Počet zobrazení příspěvku Prodej nemovitostí v aukci? Jak tento způsob prodeje vnímáte?499x zobrazeno
Příspěvek Prodej nemovitostí v aukci? Jak tento způsob prodeje vnímáte? vytvořil Redakce NRportal.czRedakce NRportal.cz
5. 10. 2021 Kontaktovat makléře

Krásný dobrý den, 

úplně primárně aukce pro prodej nemovitostí nepoužívám. Snažím se vždy navrhnout majiteli hned tu nejvyšší možnou cenu. Hodně zájemců mi v poslední době říká, že na aukce nemovitostí vůbec nereaguje.

Na druhou stranu se jedná o další formu prodeje nemovitostí, která je v poslední době velice populární a pokud se sejde více zájemců o jednu nemovitost, je aukce velice efektivní nástroj pro rozhodnutí, který se zájemců bude nakonec novým majitelem nemovitosti. 

5. 10. 2021 Kontaktovat makléře

Nelze odpovědět jednoznačně. Všechno se vždy odvíjí od konkrétní situace, tedy od typu nemovitosti, lokality, času a potřeb prodávajícího. Plánování prodeje tímto způsobem má svá úskalí. Asi nejzásadnější je cena, za kterou nemovitost na trh uvedeme. Musí být nižší, než za kolik ji vlastně chceme prodat. Chceme přece vyvolat zájem kupců, kteří by za nemovitost v aukčním prodeji pak nabídli víc. Nikdy si ale nemůžeme být jisti, jestli cena dosažená v aukci naplní naše představy. Když nemovitost nabídneme rovnou za zamýšlenou, vyšší cenu, může sice prodej trvat déle, ale zvýší se tím zase pravděpodobnost, že si ji všimne kupec, který po ní touží. Ve výsledku tak za ni může zaplatit víc, než by dal jiný v aukci. K aukci nikdy nepřistupuji prvoplánově, jen v případě, mám-li na nemovitost více zájemců. 

5. 10. 2021 Kontaktovat makléře

Aukce je transparentní způsob prodeje nemovitostí v případech, kdy o koupi projeví více zájemců nebo lze zájem ze strany více zájemců předpokládat.

Pro prodávajícího přináší tento způsob prodeje jistotu, že jeho nemovitost bude prodána za nejlepší nabídku, což nemusí být vždy nabídka nejvyšší.  Kromě ceny může také být důležitý nabízený termín a způsob úhrady kupní ceny, termíny podpisu smluvní dokumentace, požadavky na předání nemovitosti eventuálně další nabídky ze strany zájemce. O tom, která nabídka je nejlepší, rozhoduje výhradně prodávající.

Kupujícím aukce zajišťuje rovné podmínky. Rozhodující je kvalita nabídky nikoliv to, zda zájemce přijde na prohlídku první. Zájemci o koupi nejsou tlačeni v konkurenci dalších zájemců k okamžitému rozhodnutí, ale jsou vyzváni k podání nabídek do stanoveného termínu, který jim poskytuje dostatek času k rozhodnutí.

Správně připravená aukce patří k nejlepším způsobům, jak dosáhnout maximální možnou cenu a nejlepší podmínky při prodeji. Pokud chcete zajistit úspěšnou aukci je velmi důležitý výběr realitní kanceláře a realitního makléře, kteří s touto formou prodeje mají zkušenosti.

6. 10. 2021 Kontaktovat makléře

Aukce nemovitostí se díky situaci na trhu, kdy poptávka výrazně převyšuje nabídku, staly pevnou součástí realitního trhu. Je to způsob jak dosáhnout nejvyšší možné ceny za nemovitost v daném čase a nezřídka kdy, jde také o metodu, jak rozhodnout mezi mnoha zájemci, kdo nemovitost získá. Realitní makléř by vždy měl hájit zájmy svého klienta, který si ho najal a tím je ve většině případů prodávající, který logicky chce za svou nemovitost utržit co nejvyšší cenu a makléř by měl být, kdo hájí jeho zájmy a aukce je nejlepší metodou při výrazném zájmu kupujících. Má to ale svá úskalí. Makléř musí být plně morálně integrován a při aukci postupovat více než spravedlivě pro všechny strany. Objevují se případy, kdy makléř hraje různé hry při netransparentní aukci např. když klienti zasílají své nabídky emailem a nikdo není schopen transparentně ověřit, čí nabídka byla nejvyšší nebo pokud si makléř bere výrazně velkou provizi z navýšení cenu, které se aukcí podařilo dosáhnout oproti původní ceně. Zde je velmi nutné, aby makléř správně nastavil již výchozí nabídkovou cenu, jinak  ve svůj prospěch získá neúměrně velkou provizi. Mě osobně se  nejvíc osvědčila metoda, kdy z navýšení získaného aukcí si neberu žádnou odměnu nad rámec standardní procentuální provize a tím je myslím, jasně deklarováno, že jedná výhradně ve prospěch svého klienta - prodávajícího a ne ve prospěch svůj. To mimo jiné považuji za úplný základ dobré spolupráce s klientem. Aukcí a metod jak navýšit cenu při velkém zájmu kupujích je více než dost. Mě osobně přijde nejtransparentější a nejefetivnější již mnou mnohokrát prověřená metoda pozitivní licitice, která probíhá přímo na hromadné prohlídce za osobní účasti všech zájemců, kdy já zvyšuji cenu a účastníci mají možnost na to okamžitě reagovat. Ten kdo nabídne v danou chvíli nejvyšší cenu, získá nemovitost. Je to velmi transparentní, protože všichni jsou účastníky této licitace a vidí v reaálném čase, jak celá licitace probíhá a je na každém kde má svůj strop. Není zde žádný prostor pro pokoutné jednání a každý vidí jasný a transparentní průběh na vlastní oči. Nevznikají žádné pochybnosti a špatný pocit. Proto bych apeloval na prodávající, kteří tento způsob prodeje, který současná situace na trhu umožňuje, aby si dobře vybrali makléře, který je bude zastupovat a z pohledu trasparentnosti procesu, ale také především správného nastavení výchozí ceny a odměny makléře. Osobně zastávám heslo, že vítezem musí být klient - prodávající a ne realitní makléř. Vždyť se jedná o nemovitost klienta a ne makléře. Také bych rád upozornil, že současná situace na trhu nahrává těmto metodám prodeje, ale trh jak ho známe dnes, nemusí být za rok či dva stejný a je možné, že se poptávka sníží a může nastat opak, kdy bude na trhu málo zájmců a pak metody aukcí a licitací nebudou vůbec myslitelné. Proto, pokud uvažujete o prodeji nemovitosti, vyberte a prověřte si realitního makléře, než mu zadáte nemovitost do prodeje. Špatný výběr vás může stát spoustu prostředků a naopak správný výběr realitního makléře, vám může přinést mnoho prostředků navíc. Vždy se při prodeji nemovitosti ve většině případů jedná o nejvýznamější majetek, který každý z nás má. Přeji hodně štěstí při výběru správného makléře a hodně štěstí při úspěšném prodeji vaší nemovitosti.

Nenašli jste odpověď? Položte vlastní dotaz

Trápí vás otázky ohledně nemovitostí? Položte je v poradně a nechte si poradit od široké základny odborníků z oboru.

Vložit dotaz

Témata poradny

Vyhledávejte v poradně

Nahoru