Rozhovor s realitním makléřem Dominikem Ženatým
Proč se rozhodl být realitním makléřem, co nejvíce ovlivňuje cenu nemovitostí a co vše pro klienty již zařizoval? O tom jsme si povídali tentokrát s Dominikem Ženatým.
Proč
jste se rozhodl stát realitním makléřem? A
jakou profesi jste zastával předtím?
Jaké
byly
Vaše začátky?
Jak
se říká: Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš. U mě toto
pořekadlo ale neplatí. Poprvé
jsem
se realitám začal věnovat v roce 2003. Co původně začalo
jako studentský projekt, pokračovalo nakonec profesionálně po dva
roky. Poté
jsem
se věnoval vedení obchodních
týmů
v jiných odvětvích. Měl jsem například na starost vedení
sítě 180 prodejen po celé České republice. Zpět do realit jsem
se vrátil
v roce
2012, kdy jsme založili naši kancelář
DOMA. Momentálně
se věnuji prodeji nemovitostí, ale zejména
vedení kanceláře, aby poskytovala výborné
zázemí
pro naše makléře.
Vidíte
v realitách
nějaký
konkrétní
trend na následující období?
Realitní trh se neustále mění. Pandemie pro něj byla velkou výzvou a skokově celé odvětví zmodernizovala. Více makléřů se zaměřuje na dobrou zákaznickou zkušenost a modernější formy komunikace. I naším cílem je udělat z celého procesu prodeje či nákupu nemovitosti příjemnější a pohodlnější zážitek pro klienta.
Jaký
význam má opravdu lokalita, podlaží, balkon, sklep, parkovací
stání a třeba stav nemovitosti na cenotvorbu při prodeji?
Klientům
vždy říkám, že u nemovitosti rozhodují o
ceně
jen tři věci
–
lokalita, lokalita a lokalita. Dispozici můžete změnit, parkování
dokoupit, nakonec i ten balkon je řešitelný. Ale určitě
nemovitost nepřemístíte do jiné
lokality
nebo jiné
polohy.
Na určení ceny má tedy lokalita nejstěžejnější vliv.
Co
nejkurióznějšího
jste pro klienta v rámci prodeje nemovitosti zařizoval?
Bylo toho opravdu hodně. Nerad bych narušoval soukromí klientů, tak nemohu uvést všechny kuriozity. Jedna za všechny je ale situace, kdy jsme pronajali klientovi restauraci a následně mu pomáhali shánět kuchaře i číšníky.
Nerealitní služby klientům zajišťujeme často, což je logické. Během obchodu si k nám vybudují důvěru a my v DOMA jim pak rádi pomáháme i s dalšími záležitostmi.
Díky networkingu máme širokou síť kontaktů, kterou rádi využijeme i pro naše klienty.
Narazil
jste během své
praxe
na nemovitost, která se
Vám
líbila tak, že byste se klidně bez dalšího přestěhoval?
To je trefná otázka. Koupil jsem si byt v projektu Rezidence Pod Lesem, který máme v nabídce. Tak dlouho jsem jezdil na místo výstavby projektu, až jsem zjistil, že to je místo, kde bych chtěl bydlet i já.
Jak rád relaxujete a jakou knížku jste četl naposledy?
Rád relaxuji sportem, hraju curling, golf, často a rád chodím do přírody. Když chci úplně vypnout, přečtu si dobrou knihu. Momentálně čtu knihu Inspirace Baťa od Gabriely Končitíkové. A rozhodně mohu doporučit.
Jaký
by měl být podle Vás
ideální
realitní makléř?
Empatický a pracovitý. Vytrvalost je nejdůležitější vlastnost každého správného makléře. Samozřejmě se to musí pojit i s profesionalitou – musí rozumět svému oboru a tomu, co dělá. Pravidelné vzdělávání je pro makléře nutnost.
Jak
se pravidelně vzděláváte Vy a jaké školení Vám v poslední
době přišlo nejpřínosnější?
Vzdělávám se jednak na workshopech a školeních, ale také četbou a sledováním zahraničních zdrojů. V poslední době hodně využívám konzultace s odborníky, a to jak realitními, tak mimooborovými (marketéři, odborníci na digitalizaci a procesy apod.). Zahraniční zdroje považuji za velmi důležité zejména z hlediska sledování trendů toho, jak lépe a kvalitněji odvádět práci makléře.
V poslední době mi jako nepřínosnější přišla série školení od Filipa Dřímalky na téma digitalizace a také školení od Radima Paříka na téma vyjednávání. Na podzim se chystám na jeho třídenní akademii na téma komunikace.
Jak
Vaši
profesi a práci
realitního makléře vnímá Vaše okolí a rodina?
Mám velké štěstí, protože rodina i přátelé mě v mých aktivitách podporují. Podpora okolí je pro makléře klíčová. Naše práce má dlouhodobý průběh a žádný úspěch samozřejmě nepřijde hned. A tak může být hodně stresující. Proto je důležité mít oporu doma i u přátel.
Je něco, co byste chtěl vzkázat kolegům makléřům?
Neustále na sobě pracujte a hledejte další způsoby, jak klientům prodej či nákup nemovitosti zpříjemnit. To je cesta k dlouhodobě spokojeným klientům a pravidelnému příjmu.