Jak vybrat správného realitního makléře nebo realitní kancelář?
Nákup nebo prodej nemovitosti je zásadním rozhodnutím v životě každého z nás a je potřeba toto rozhodnutí učinit s přihlédnutím ke všem podstatným věcem. Cílem každého prodávajícího je samozřejmě nakoupit co nejvýhodněji a prodávajícího zase prodat s co nejvyšším ziskem. V takovou chvíli je dobré se obrátit na realitní kancelář a vybrat si svého realitního makléře, který pomůže obchod zprostředkovat a zajistí, abyste nezapomněli na žádný z potřebných kroků. Jak ale vybrat toho nejlepšího a jaké informace a služby po něm chtít?
Aspektů, podle kterých můžete vybírat realitního makléře je mnoho. Je však několik z nich, které Vám zaručeně pomohou se zorientovat při srovnávání.
- Reference a doporučení
Pokud znáte někoho, kdo využil v minulosti služeb daného realitního makléře, byl s jeho službami spokojený a zrealizoval nákup/prodej dle svých představ, máte velikou výhodu. Vždy je lepší využít služeb někoho na doporučení než vstupovat do neprobádaných vod.
- Ověřitelné informace o realitním makléři
O kvalitním realitním makléři by měly vždy existovat veřejně dostupné informace k ověření (osobní profil, dosažené vzdělání, délka praxe, reference realizovaných prodejů apod.), ať už v diskusích nebo v lepším případě na profilu na sociálních sítích nebo vlastní webové prezentaci.
- Strategie prodeje
Nabídka nemovitostí v České republice je velmi široká a spoléhat se při prodeji na jeden inzerát na jednom portále nebo v novinách se nelze. Samozřejmě, můžete mít štěstí a nemovitost rychle prodat, ale zpravidla tomu tak není. Dobrý realitní makléř Vám již na začátku sdělí, co má v plánu pro prodej Vaší nemovitosti udělat, jak bude postupovat a kde bude prezentovat. Mnoho realitních makléřů využívá například velké množství inzertních serverů, ne pro jejich smysl a funkčnost, ale proto, že jsou zdarma. Je však velký rozdíl mezi možnostmi placené a neplacené prezentace.
- Profesionální chování
Není dobré spojovat své jméno s lidmi, kteří nejsou profesionály, ať už po stránce znalostí v oboru, nebo z hlediska vystupování. O profesionalitě napoví také podoba a připravenost smluv. Spolupráci je potřeba uzavřít vždy v písemné podobě, nejlépe v podobě exkluzivní zprostředkovatelské smlouvy, která garantuje dodržení přesně specifikovaných práv a povinností obou stran. Tato smlouva:
- garantuje klientovi dodržení dohodnutých podmínek, které jsou jasně stanoveny
- jasně specifikuje cenu nemovitosti a podmínky jejího prodeje
- má pozitivní vliv na jednání makléře s případným kupcem nemovitosti, který po předložení této smlouvy nemusí pochybovat o regulérnosti obchodu a vidí jasný mandát k zastupování klienta
- poskytuje vymahatelnost práva v případě pochybení ze strany realitního makléře
- provize pro realitního makléře je písemně stanovena předem
- Možnost setkání s realitním makléřem ještě před uzavřením spolupráce
Každý správný realitní makléř by měl nabídnout klientovi před uzavřením jakékoliv spolupráce osobní schůzku. Vzhledem k tomu, že celkový proces realizace obchodu musí být postaven na koordinaci a řízení ze strany realitního makléře, je nezbytné, aby získal co nejvíce informací nejen o nemovitosti, ale i o představách klienta.
- Nabídka právního servisu
Nikdy nenechávejte řešit právní záležitosti pouze administrativního pracovníka příslušné realitní kanceláře. Právní servis by měl řešit vždy právník realitní kanceláře nebo smluvní externí právník, který má s realitní kanceláří uzavřenou smlouvu o spolupráci. Osoba nesoucí odpovědnost za právní servis musí být transparentní a veřejná.
- Nabídka financování a dalších služeb
Dobrá realitní kancelář nabízí všechny doplňkové služby spojené s realitami. Nabídka produktů k financování nákupu nemovitosti (hypotéka nebo stavební spoření) je dnes již téměř standardem, a proto ti lepší nabízí například také výkup nemovitosti v případě, že prodávající velmi spěchá s prodejem, vyřízení průkazu energetické náročnosti budovy, pojištění, informační služby apod.
- Působnost v rámci kraje
Je dobré si ověřit, jaké zkušenosti má realitní makléř v dané lokalitě, kde se nemovitost nachází. Je velký rozdíl prodávat byt nebo dům v Praze nebo na Jižní Moravě. O znalosti kraje hodně napoví i fakt, jestli daná realitní kancelář má v kraji své sídlo společnosti nebo pobočku.
- Výše provize
Výše provize by měla odpovídat rozsahu služeb, které za ni klient obdrží. Pokud by se dala výše odměny paušalizovat, jednalo by se o 3 – 7 % z prodejní nebo kupní ceny dané nemovitosti.
- Důraz na dotažení obchodního případu
Služby realitního makléře, ať už se jedná o prodej nebo nákup nemovitosti, končí až v momentě, kdy:
- klient nebo protistrana mají peníze na svém účtu
- na listu vlastnictví předmětné nemovitosti je jako nový majitel uveden kupující
- nemovitost je předána do rukou nového majitele a je podepsán předávací protokol
- za nemovitost je řádně uhrazena Daň z nabytí nemovitých věcí
- bylo řádně podáno daňové přiznání týkající se právě prodeje nemovitosti